Over mij

zaterdag 18 april 2020

Leven in tijden van corona

Het coronavirus raast al een tijdje over de wereld. De verschrikkingen waar ik over lees en hoor vervullen me met angst, terwijl het ook heel onwezenlijk aanvoelt. Nooit gedacht dat een pandemie in onze tijd, in ons verwesterd land met hygiƫne, medische zorg,... nog zou voorkomen. Blijkbaar had ik dat helemaal mis: het virus kan nu vrijelijk reizen over onze planeet, succesvoller dan ooit. Het leven ligt hier al een aantal weken stil. Ik zette mezelf al een week eerder in quarantaine, dus ik zie al 5 weken geen winkel, bakker,... meer. Als ik naar buiten ga lopen of fietsen is het tussen de velden waar bijna niemand komt. Ik woon net in een verlaten dorp, zo voelt het toch als alle normale dingen weg vallen. Want wegens ziekte werk ik sowieso niet (MS, remember?), yoga, kine en de cursus patroontekenen vielen weg en ik spaar al mijn energie om mijn deel van de dag voor kleine mus te zorgen zodat mijn lief toch een paar uur per dag ongestoord kan werken. Mijn zorgvuldig evenwicht tussen rust en actie is dus helemaal door elkaar gegooid. Ik doe veel meer dan ik normaal doe en wat ik gewoonlijk op mij neem, laat ik dus. Kortom: niks voelt nog gewoon aan, een nieuw evenwicht drong zich op. Maar hey, iedereen zit in dezelfde miserie en zolang hier niemand ziek is, is dit gewoon een vreemde periode en passen we ons wel aan. En het mooie weer maakt wat mij betreft echt heel veel goed. Maar er zijn natuurlijk ook nog een hoop fijne bijkomstigheden in deze coronatijden:

- Kleine mus die nog steeds heel vrolijk de dagen voorbij laat glijden. Ze lijkt het allemaal wel leuk te vinden: veel tijd met mama en papa, wat hangen in de hangmat, hele dagen je goesting doen en af en toe eens een effort voor school. Benieuwd voor volgende week, wanneer ze 2 keer per dag een half uurtje tijd met haar juf heeft.
- Voor een vijfjarige zijn een hangmat, een trampoline en water, om wat in te zitten of in te springen, genoeg voor uren speelplezier.
- Het mooie weer was ideaal om zomerbloemen te planten. Ik ben benieuwd hoe ons perkje er binnen een maand uit zal zien:


 - Ik installeerde een app om planten te herkennen, dus kunnen we nu op planten- en bloemenjacht wanneer we naar buiten gaan.
 - Bij de bibliotheek organiseren ze nu een ophaaldienst, waardoor ik deze week nieuw leesvoer kreeg.
- De leesclub ging virtueel: vreemd, ik voelde me wat onwennig maar het was toch fijn.
- Aquarelpotloden krijgen voor mijn verjaardag :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten